قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته
سرخط خبرها

تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها

  • کد خبر: ۲۱۹۰۹۷
  • ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۸
تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب شهر مشهد در سال ۱۴۰۳ و عبور از پیک مصرف تابستان طراحی شده است.

به گزارش شهرآرانیوز محمدعلی نعمت نژاد اعتبار مورد نیاز این پروژه‌ها را۴ هزار و ۴۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: اعتبار مورد نیاز پروژه‌های مذکور مصوب و چنانچه به موقع تامین شود، با اجرای این پروژه‌ها که توسط دو شرکت آب منطقه‌ای و آبفای مشهد در حال اجراست و نیزهمراهی مردم، آب مورد نیاز کلانشهر مشهد در سال آینده تامین می‌شود.

وی نیاز آبی مشهد در تابستان سال آینده را ۱۳هزارو ۲۰۰ لیتربر ثانیه دانست و افزود: توان تولید آب از منابع موجود برای شهر مشهد، بدون در نظر گرفتن ذخیره۴ سد تامین کننده آب شرب مشهد، ۷۱۵۰ لیتر بر ثانیه است و بنابراین حدود ۶۰۵۰ لیتر بر ثانیه ناترازی داریم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی موجودی آب ۴ سد دوستی، کارده، طرق و ارداک را که تامین کننده بخشی از آب شرب مشهد بوده‌اند تا روز‌های پایانی اسفند ۱۴۰۲به ترتیب ۵ درصد ۱۳ درصد ۱۲درصدو ۱۳ درصد اعلام و اظهار امیدواری کرد که با افزایش بارندگی حجم ذخیره آبی سد‌ها بهبود پیدا کند.

وی درعین حال به این نکته هم اشاره کرد که برنامه‌ریزی تامین آب شرب مشهد برای سال آینده در حالت بدبینانه، بدون در نظر گرفتن سد‌ها انجام شده است.

نعمت نژاد میزان بارندگی در استان خراسان رضوی و شهر مشهد در سال آبی جاری را هم مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود آنکه تاکنون در استان ۷۸.۹میلی‌متر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد افزایش دارد، اما همین میزان بارندگی نسبت به دوره دراز مدت ۲۸ ساله که ۱۱۷ و نیم میلی‌متر بوده ۳۲.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد، در شهر مشهد هم با وجود افزایش ۱۴۶ درصدی بارندگی نسبت به مدت مشابه سال قبل، نسبت به بارندگی بلند مدت ۱۱.۷ درصد کاهش بارندگی داریم.

وی اظهار امیدواری کرد که ورودی آب به مخازن سد‌ها افزایش پیدا کند و تاکیدکردکه کارشناسان آب منطقه‌ای خراسان رضوی برای شرایط بدبینانه، برنامه‌هایی را طراحی و در دست اجرا دارند که تامین آب شرب کلانشهر مشهد و سایر شهر‌های استان با مشکلی مواجه نشود.

نعمت نژاد همچنین گفت:در حوزه حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبی هم، نظارت بر بهره‌برداری از منابع مجاز، جلوگیری از حفر و بهره‌برداری چاه‌های غیر مجاز، لایروبی مسیل‌ها و رودخانه‌ها، رفع تصرف از بستر و حریم رودخانه‌ها نیز به طور جدی در دستور کار شرکت آب منطقه خراسان رضوی و امور‌های منابع شهرستان‌های استان قرار دارد.

مدیرعامل آب منطقه خراسان رضوی در خصوص وضعیت منابع آبی استان با اشاره به اینکه بر اساس آمار ۷۴ درصد از پهنه استان خراسان رضوی خشک و ۲۶ درصد دارای اقلیم نیمه خشک است گفت:به دلیل برداشت‌های غیر اصولی از منابع زیرزمینی آب در سنوات گذشته، آسیب‌های جدی به آبخوان‌ها در خراسان رضوی وارد شده است واز ۳۷ محدوده مطالعاتی استان، ۳۴ محدوده ممنوعه و ممنوعه بحرانی است.

وی افزود: بر اساس آمار سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰حجم آب تجدید پذیر استان ۲ میلیارد و ۹۳۱ میلیون متر مکعب بوده است وبراساس ورودی و خروجی آبخوان‌ها در همان تاریخ ۹۵۲ میلیون متر مکعب کسری مخزن داشته‌ایم.

وی تعداد چاه‌های آب مجاز فعال در استان را ۱۶هزارو ۵۱۹ حلقه ذکر کرد و گفت: از این تعداد ۱۰هزارو۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی و ۶۵۰۰ حلقه هم سایر مصارف است.

نعمت نژاد تعداد چاه‌های آب غیر مجاز شناسایی شده در استان را ۶۵۳۸ حلقه عنوان کرد و گفت: از سال ۹۲ تا پایان سال ۱۴۰۰ تعداد۱۴هزارو ۹۶۲حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت۳۲۹ میلیون متر مکعب را مسدود کرده‌ایم در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۳۷۲ حلقه چاه غیر مجاز با برداشت سالانه ۲۵ میلیون متر مکعب مسدود شده است و ۱۶۱۵ حلقه چاه غیر مجاز دیگردر سال ۱۴۰۲ مسدود شده که سالانه ۳۲ میلیون متر مکعب برداشت غیر مجاز داشته‌اند.

نعمت نژاد اضافه برداشت چاه‌های مجاز را به عنوان یک معضل اساسی مورد اشاره قرار داد و گفت: برای کنترل اضافه برداشت چاه‌های مجاز، ۹۶در صد چاه‌های کشاورزی را که واجد شرایط بوده‌اند تاکنون به کنتور هوشمند مجهزکرده‌ایم و از طریق سیستم پایش از راه دور که در ساختمان ستاد شرکت آب منطقه‌ای و نیز در دو شهرستان تربت جام و تربت حیدریه مستقر شده، برداشت چاه‌های کشاورزی را کنترل می‌کنیم.

وی این اقدامات را در راستای تکالیفی که سند سازگاری با کم آبی برعهده شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گذاشته عنوان کرد و افزود: از سال ۱۳۹۰تا سال ۱۴۰۰ در حوزه رودخانه‌ها ۳۳۶۷ هکتار بازگشایی و رفع تصرف انجام شده است. در سال ۱۴۰۱ نیز ۳۴۱ هکتار و در سال ۱۴۰۲ هم ۲۹۷ هکتار رفع تصرف و بازگشایی انجام شده و در مجموع ۱۰ سال گذشته ۳۹۸۶ هکتارازحریم و بستر رودخانه‌ها رفع تصرف و بازگشایی شده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->